Użytkownicy aplikacji mObywatel do tej pory mogli regulować swoje zobowiązania wobec urzędów tylko za pomocą BLIKA. Od teraz wywóz śmieci czy podatki lokalne mogą opłacić kartą płatniczą.
Do usługi ePłatności w aplikacji mObywatel, którą przed rokiem wprowadziło Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, została dodana właśnie kolejna forma płatności – karty płatnicze.
Jako pierwsi z możliwości zapłaty kartą w aplikacji mObywatel skorzystali mieszkańcy Złotoryi – władze miasta już na początku sierpnia rozpoczęły wdrożenie tego wariantu płatności. Do etapu pilotażu przystąpiło już 50 gmin z całej Polski, a do końca 2024 r. płatności kartą w aplikacji mObywatel zostaną udostępnione w kolejnych gminach.
Osoby uczestniczące w pilotażu mają możliwość opłacania kartą pięciu rodzajów zobowiązań: podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku leśnego od osób fizycznych oraz podatku rolnego od osób fizycznych.
Jak zaznaczył Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji, aplikacja mObywatel jest nieustannie rozwijana i z powodzeniem ulepszana, żeby jeszcze bardziej ułatwić życie obywatelom.
„Wprowadzenie kolejnej opcji płatności ma zwiększać wygodę oraz dostępność usług publicznych tak, aby obywatele szybko, bezpiecznie i bez prowizji mogli zapłacić podatki lokalne, czy wnieść opłaty za wywóz śmieci” – wyjaśnił.
Dodał, że resort cyfryzacji wspólnie z partnerami pracuje nad kolejnymi udogodnieniami, w tym nad wprowadzeniem cyfrowych portfeli.
Karolina Matysiak, dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki zwróciła uwagę, że wprowadzenie płatności kartami w aplikacji mObywatel to kolejny krok w rozwoju tej platformy.
„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców poszerzamy wachlarz metod płatności, wciąż pracując nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że kontakt z urzędem będzie szybki, bezpieczny i bezproblemowy” – wskazała Karolina Matysiak.
Dodała, że w Centralnym Ośrodku Informatyki tworzy się usługi mające za zadanie ułatwienie obywatelom codziennych kontaktów z administracją publiczną.
Agentem rozliczeniowym w usłudze ePłatności jest Bank Gospodarstwa Krajowego.
„Obsługa finansów publicznych jest dla nas elementem misji, zaś rozliczanie płatności w sektorze publicznym w tę misję się wpisuje. Jesteśmy przekonani, że dzięki możliwości opłacania podatków lokalnych w aplikacji mObywatel 2.0. możemy odpowiedzieć na potrzeby samorządów” – powiedział Mirosław Czekaj, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.
W jego ocenie ePłatności to projekt, w którym powstał efektywny i bezpieczny system rozliczania transakcji w sektorze publicznym.
Zdaniem Joanny Erdman, prezeski Fundacji Polska Bezgotówkowa, ePłatności to jedna z ważniejszych funkcji, jaką oferuje mObywatel. „Możliwość łatwego i bezpiecznego płacenia z poziomu aplikacji za sprawy urzędowe to ułatwienie nie tylko dla obywateli, ale przede wszystkim duże usprawnienie dla samorządów” – podkreśliła.
Dodała, że w dobie postępu technologicznego tego typu rozwiązania stają się kluczowe dla sprawnego funkcjonowania nowoczesnego państwa i społeczeństwa. „Współpraca Ministerstwa Cyfryzacji i Fundacji w zakresie wdrożenia ePłatności w ramach mObywatela odpowiada na wyzwania Cyfrowej Dekady 2030 w obszarze cyfryzacji usług publicznych” – wskazała.
W ocenie Erdman, Polska ma potencjał, by stać się liderem w tym obszarze i wzorem dla innych europejskich krajów.
Źródło informacji: PAP MediaRoom