50 gmin w Polsce testuje płatności kartą w mObywatelu

50 gmin w Polsce testuje płatności kartą w mObywatelu

Użytkownicy aplikacji mObywatel do tej pory mogli regulować swoje zobowiązania wobec urzędów tylko za pomocą BLIKA. Od teraz wywóz śmieci czy podatki lokalne mogą opłacić kartą płatniczą.

Do usługi ePłatności w aplikacji mObywatel, którą przed rokiem wprowadziło Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, została dodana właśnie kolejna forma płatności – karty płatnicze. 

Jako pierwsi z możliwości zapłaty kartą w aplikacji mObywatel skorzystali mieszkańcy Złotoryi – władze miasta już na początku sierpnia rozpoczęły wdrożenie tego wariantu płatności. Do etapu pilotażu przystąpiło już 50 gmin z całej Polski, a do końca 2024 r. płatności kartą w aplikacji mObywatel zostaną udostępnione w kolejnych gminach. 

Osoby uczestniczące w pilotażu mają możliwość opłacania kartą pięciu rodzajów zobowiązań: podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku leśnego od osób fizycznych oraz podatku rolnego od osób fizycznych. 

Jak zaznaczył Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji, aplikacja mObywatel jest nieustannie rozwijana i z powodzeniem ulepszana, żeby jeszcze bardziej ułatwić życie obywatelom. 

„Wprowadzenie kolejnej opcji płatności ma zwiększać wygodę oraz dostępność usług publicznych tak, aby obywatele szybko, bezpiecznie i bez prowizji mogli zapłacić podatki lokalne, czy wnieść opłaty za wywóz śmieci” – wyjaśnił. 

Dodał, że resort cyfryzacji wspólnie z partnerami pracuje nad kolejnymi udogodnieniami, w tym nad wprowadzeniem cyfrowych portfeli.

Karolina Matysiak, dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki zwróciła uwagę, że wprowadzenie płatności kartami w aplikacji mObywatel to kolejny krok w rozwoju tej platformy.

„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców poszerzamy wachlarz metod płatności, wciąż pracując nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że kontakt z urzędem będzie szybki, bezpieczny i bezproblemowy” – wskazała Karolina Matysiak. 

Dodała, że w Centralnym Ośrodku Informatyki tworzy się usługi mające za zadanie ułatwienie obywatelom codziennych kontaktów z administracją publiczną. 

Agentem rozliczeniowym w usłudze ePłatności jest Bank Gospodarstwa Krajowego. 

„Obsługa finansów publicznych jest dla nas elementem misji, zaś rozliczanie płatności w sektorze publicznym w tę misję się wpisuje. Jesteśmy przekonani, że dzięki możliwości opłacania podatków lokalnych w aplikacji mObywatel 2.0. możemy odpowiedzieć na potrzeby samorządów” – powiedział Mirosław Czekaj, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

W jego ocenie ePłatności to projekt, w którym powstał efektywny i bezpieczny system rozliczania transakcji w sektorze publicznym.  

Zdaniem Joanny Erdman, prezeski Fundacji Polska Bezgotówkowa, ePłatności to jedna z ważniejszych funkcji, jaką oferuje mObywatel. „Możliwość łatwego i bezpiecznego płacenia z poziomu aplikacji za sprawy urzędowe to ułatwienie nie tylko dla obywateli, ale przede wszystkim duże usprawnienie dla samorządów” – podkreśliła.

Dodała, że w dobie postępu technologicznego tego typu rozwiązania stają się kluczowe dla sprawnego funkcjonowania nowoczesnego państwa i społeczeństwa. „Współpraca Ministerstwa Cyfryzacji i Fundacji w zakresie wdrożenia ePłatności w ramach mObywatela odpowiada na wyzwania Cyfrowej Dekady 2030 w obszarze cyfryzacji usług publicznych” – wskazała.

W ocenie Erdman, Polska ma potencjał, by stać się liderem w tym obszarze i wzorem dla innych europejskich krajów. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Dodaj komentarz