Google Analytics to wszechstronne narzędzie pozwalające mierzyć ruch na stronie internetowej, używając do tego różnych mierników i parametrów. Na podstawie statystyk tworzonych przez ten darmowy program można optymalizować konwersję oraz dostosowywać parametry strony do wymagań odbiorców. Aby efektywnie korzystać z Google Analytics, trzeba poprawnie zainstalować kod na stronie oraz mieć wiedzę o działaniu narzędzia. Poniżej przedstawimy kolejne kroki dla początkującego użytkownika, pozwalające mu zdobyć potrzebne informacje.
Czego dowiemy się za pomocą Google Analytics?
Nie sposób w paru zdaniach opisać, jakie funkcje ma to wspaniałe narzędzie. Google Analytics oferuje informacje o zachowaniu użytkowników, które mogą mieć krytyczne znaczenie dla Twojej firmy. Istnieje wiele powodów, dla których warto korzystać z tego narzędzia. Artykuł o Google Analytics przeprowadza użytkownika przez poszczególne funkcje i mierniki, które pomogą obserwować widoczność strony i zoptymalizować ją pod najwłaściwszą grupę odbiorców. To, co jest istotne dla początkującego, to następujące możliwości:
- mierzenie wydajności witryny
- zbadanie poszczególnych grup odbiorców i ich zachowania na stronie
- weryfikacja skuteczności działań marketingowych
- optymalizacja witryny w celu maksymalizacji konwersji
Pierwszy krok — założenie konta Google Analytics
DO założenia konta GA niezbędne jest posiadanie konta Google lub konta firmowego. Następnie przechodzimy kolejne kroki:
- Wejście na stronę Google Analytics i przez posiadane konto rejestrujemy się w aplikacji.
- Wybieramy rodzaj działalności, tworzymy nowy projekt, w którym będziemy analizować naszą witrynę i nazywamy go, wpisujemy też nazwę strony oraz URL.
- Ustawiamy właściwości: branżę oraz strefę czasową odpowiednią dla miejsca działania firmy.
- Pobieramy wygenerowany kod.
Wdrożenie kodu śledzenia Google Analytics na stronie internetowej
W zależności od budowy strony postępujemy zgodnie z instrukcjami implementacji kodu. Możemy go zainstalować na różne sposoby:
- Kodzie HTML- kod śledzenia musi znaleźć się wtedy w sekcji, zaraz po znaczniku otwierającym, musi znaleźć się na każdej z podstron witryny. Coraz rzadziej strony budowane są tylko w oparciu o HTML, trzeba wtedy otworzyć każdy dokument i ręcznie wkleić kod. Na stronach opartych na systemach CMS, kod powinien znaleźć się w pliku odpowiadającym za wyświetlenie nagłówka. Kod automatycznie pojawi się na każdej podstronie serwisu
- Można również skorzystać z Google Tag Managera, co umożliwi wdrożenie kodu bezpośrednio na stronie, bez konieczności wchodzenia w kod. W tym wypadku niezbędne jest wcześniejsze zainstalowanie skryptu Tag Managera i skonfigurowanie GA przez niego
- Dla systemów CMS istnieją również wtyczki, które w prosty sposób pozwalają na wdrożenie Google Analytics
Niezależnie od wybranej metody, po instalacji trzeba zweryfikować czy proces konfiguracji kodu przebiegł poprawnie. Tylko prawidłowa instalacja kodu daje gwarancję, że uzyskane dane są prawidłowo przedstawione.
Jak efektywnie korzystać z funkcji Google Analytics?
Google Analytics potrafi przetworzyć ogromne ilości danych. Początkujący użytkownik powinien przede wszystkim zapoznać się z widokiem strony głównej, miernikami oraz sposobem przedstawiania danych. Kluczem do sukcesu, nawet przy znikomej znajomości tego narzędzia, jest dostosowanie generowanych widoków i raportów do celu, jaki chcemy osiągnąć dla danego projektu. Może to być zwiększenie sprzedaży, optymalizacja konwersji w danej grupie targetowej, albo weryfikacja działań marketingowych oraz wiele innych. Przy prawidłowo określonym celu nawet podstawowa wiedza wystarczy, aby efektywnie korzystać z Google Analytics.
Google Analytics to niezwykle przydatne narzędzie, które może być używane do mierzenia ruchu i jest przydatne w praktycznie każdej branży. Warto poznać chociażby podstawy jego używania, dzięki czemu otrzymamy niesamowite ilości opracowanych danych, co w znaczący sposób może poprawić skuteczność działań biznesowych.