Jak przygotować organizm do nadchodzących chłodów?

Jak przygotować organizm do nadchodzących chłodów?

Jesień i zima to czas gwałtownych zmian pogodowych, niskich temperatur i różnego rodzaju opadów atmosferycznych. Tak szybko następujące zmiany mogą być przyczyną nieoczekiwanych przeziębień i infekcji, które są skutkiem obniżenia odporności organizmu.

By tego uniknąć, postaraj się jeszcze w okresie wczesnej jesieni zacząć wzmacniać organizm. To pozwoli na stworzenie wokół siebie bariery ochronnej przed szybko mnożącymi się mikrobami chorobotwórczymi.

Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy

Naczelnym zadaniem układu immunologicznego jest ochrona organizmu przed różnego rodzaju wirusami, bakteriami oraz alergenami. Gdy układ odpornościowy jest w pełni sprawny, ryzyko złapania infekcji jest bardzo małe. Natomiast, gdy zostanie on z jakiegoś powodu osłabiony, mikroby natychmiast ruszają w głąb organizmu, siejąc trudne do odbudowania spustoszenie.

Mając to na uwadze, warto codziennie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne i zadbać o ruch na świeżym powietrzu, który pozwoli dotlenić organizm. Należy również wzbogacać posiłki o świeże warzywa i owoce, które dostarczą cennych witamin oraz minerałów. Ważne jest ponadto, aby wdrożyć suplementację diety (ściśle według instrukcji na opakowaniu).

Jak wzmocnić odporność jesienią?

Już kilka zmian w swoim codziennym stylu życia pozwoli uzupełnić składniki odżywcze, poprawić pracę układu odpornościowego i wzmocnić barierę zapobiegającą infekcjom.

Pamiętaj, aby jesienią:

  • codziennie rano (przed wyjściem do pracy czy szkoły) spędzić kilka minut na intensywnych ćwiczeniach, co pozwoli organizmowi rozbudzić się,
  • kolejnym krokiem jest spożycie pełnowartościowego posiłku składającego się z łatwo przyswajalnych produktów spożywczych (pieczywo pełnoziarniste, nabiał, chuda wędlina, jajka), szklanki świeżo wyciśniętego soku oraz sporej ilości zielonych warzyw w postaci sałaty, ogórków zielonych czy innych, smacznych jarzyn. Zielone warzywa zawierają znaczną ilość witamin z grup B, C i K, błonnik pokarmowy, minerały oraz antyoksydanty,
  • zadbać o uzupełnienie brakujących składników w organizmie. Odporność wspomaga chrom, magnez i witaminy z grupy B, dlatego nie możesz zapomnieć o ich suplementacji. Gdy dni stają się coraz krótsze i brakuje promieni słonecznych, warto sięgnąć również po witaminę D. Możesz wypróbować także wpływ kannabinoidów na układ odpornościowy. Dowiedz się więcej o CBD i poznaj moc olejku, który w naturalny sposób wzmacnia pracę komórek układu immunologicznego,
  • następna kwestia to zdrowy, przynajmniej ośmiogodzinny sen – tego typu wypoczynek regeneruje organizm, odpręża oraz relaksuje. Warto więc zadbać o odpowiednią higienę snu, by po dobrze przespanej nocy być gotowym na nowe wyzwania,
  • obniżona odporność organizmu może być spowodowana nadużywaniem spożywania kawy, palenia papierosów czy zbyt częstym piciu alkoholu. Aby pobudzić układ immunologiczny do działania, należy jak najszybciej odstawić używki lub w ostateczności mocno je ograniczyć. To spowoduje zatrzymanie w organizmie wielu cennych składników pokarmowych, wspomagających pracę wszystkich organów i układów wewnętrznych,
  • z codziennego jadłospisu warto wyeliminować potrawy smażone na głębokim tłuszczu – dania ugotowane lub gotowane na parze będą nie tylko zdrowsze, ale również bardzo smaczne,
  • weekendowy wyjazd poza miasto, wycieczka rowerowa czy klasyczny jogging sprawią, że układ immunologiczny zdecydowanie zwiększy swoje „obroty” i z pewnością pomoże Ci zwalczyć nawet najbardziej groźne przeziębienie.

/ redakcja nie musi zgadzać się z powyższymi informacjami – w kwestiach zdrowia zawsze zalecamy kontakt z lekarzem.

Dodaj komentarz