Chiny to kraj, w którym wciąż produkuje się bardzo dużo. Co prawda czas, w którym Chińczycy oferowali przede wszystkim tanią, choć niewykwalifikowaną siłę roboczą dawno już minął. Obecnie to prawdziwy ekonomiczny gigant, który może wyprodukować praktycznie wszystko, niezależnie od poziomu technologicznego zaawansowania. Biznes polegający na imporcie towarów z Chin i sprzedaży ich na rynkach europejskich może przynieść przedsiębiorcy spore pieniądze. Trzeba jednak umieć wykorzystać tę szansę. Do tego jednak konieczna jest wiedza. Jak przedsiębiorca planujący działanie w tej branży powinien się przygotować?
Liczy się dobry pomysł
W każdym biznesie liczy się przede wszystkim dobry pomysł. Import z Chin to zdecydowanie nie wszystko. Przedsiębiorca powinien dokładnie wiedzieć, jakiego towaru potrzebuje i w jaki sposób spełnia on potrzeby potencjalnych odbiorców. Krótko mówiąc – powinien wiedzieć, jaka jest nisza na rynku, w którą celuje i na jakie zyski może liczyć. Jak już wspomniano, w Chinach można wyprodukować dzisiaj praktycznie wszystko. Nie ma znaczenia to, czy celuje się w gotowy, dostępny na chińskim rynku produkt, czy raczej zamawia się wykonanie czegoś zupełnie nowego. Dobrze zaprojektowany plan jest absolutną podstawą i niezbędnym warunkiem osiągnięcia sukcesu.
Ważna jest sieć pewnych odbiorców
Plan taki powinien zakładać nie tylko to, jaki produkt przedsiębiorca zaoferuje na lokalnym rynku, ale również kto będzie jego odbiorcami. Najlepiej jest zawczasu zbudować sieć odbiorców hurtowych, którzy są gwarancją pewnych zysków. Trzeba pamiętać, że rozpoczęcie importu z Chin może być dla wielu przedsiębiorców sporą inwestycją. Żeby nie utopić środków w nieudanej inwestycji, wszystko powinno być dopięte na ostatni guzik. Na detalicznych odbiorców liczyć mogą tylko przedsiębiorcy sprowadzający produkt bardzo poszukiwany, którego z jakichś powodów wciąż jest za mało na rynku. Takie niezajęte nisze nie pojawiają się jednak często i raczej nie powinno się na to stawiać. Patrząc z tej perspektywy, samo sprowadzenie towaru powinno być już tylko jednym z ostatnich etapów działania firmy. Najlepsza jest sytuacja, w której towar jest już właściwie sprzedany, kiedy tylko pojawi się w kraju. Do tego jednak potrzebna jest nieustanna praca nad powiększaniem utrzymywaniem swojej sieci biznesowych kontaktów.
Nawiązanie kontaktów z partnerami chińskimi
Konieczne jest też nawiązanie kontaktów z partnerami chińskimi. Chiny to ogromny kraj, w którym działa nieprzebrana liczba mniejszych i większych firm produkcyjnych. Mogą się one znacząco pomiędzy sobą różnić pod względem posiadanych technologii i możliwości. Aby nawiązać korzystne kontakty, trzeba w pewnym momencie po prostu rozejrzeć się na rynku. W tym celu najlepiej skorzystać z ofert dobrze zaznajomionych z chińskimi realiami pośredników. Należy też pamiętać, że chińska kultura znacznie różni się od polskiej. Kiedy przedsiębiorca nawiąże już pierwszy kontakt z potencjalnym producentem, konieczne będzie osobiste zjawienie się w jego siedzibie. W ten sposób nawiązuje się przyjazne, profesjonalne relacje i zyskuje większą szansę na owocną współpracę w przyszłości.
Wiedza na temat prawnych aspektów transportu i handlu międzynarodowego
Nie można też zapominać o konieczności zdobycia konkretnej wiedzy na tematy takie jak transport morski i regulacje prawne z nim związane. Przedsiębiorca planujący sprowadzanie czegokolwiek z Chin powinien mieć w małym palcu reguły Incoterms i sposoby ich wdrażania w praktyce. Spedycja morska co prawda może być organizowana w całości przez pośredników, jednak wybór najlepszych przedstawicieli również wymaga od przedsiębiorcy konkretnej wiedzy.