Jakie witaminy warto zażywać w okresie zimowym?

Jakie witaminy warto zażywać w okresie zimowym?

Jesienne wieczory stają się coraz chłodniejsze. Niestety zima nadchodzi wielkimi krokami, ciągnąc za sobą… grypę i przeziębienie. Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy nasza odporność naturalnie się obniża – temperatury są niższe, słońca jest coraz mniej lub nawet nie ma go wcale, a na dodatek znacznie trudniej kupić zdrowe i ekologiczne warzywa i owoce sezonowe. Jak to rozwiązać i nie dać się chorobom? Oprócz przestrzegania zasad zdrowej, zbilansowanej diety, warto pomyśleć też o suplementach, które dostarczą niezbędnych witamin.

Dlaczego witaminy zimą to absolutna konieczność

Większość z nas podczas przesilenia jesiennego odczuwa spadek formy. Pojawia się zmęczenie, częściej boli nas głowa. Pośrednio winę za to ponosi mniejsza dawka witamin i minerałów, które powinny w odpowiednich ilościach być dostarczane do organizmu. Zimą dostęp do świeżych, pełnych witamin owoców jest utrudniony, a przez mniej korzystne warunki atmosferyczne nasza organizm jest bardziej podatny na przeziębienie i grypę. Odpowiedzią na niektóre z tych problemów jest suplementacja witamin, oczywiście skonsultowana z lekarzem lub farmaceutą.

Witamina B

Mowa tu o wszystkich witaminach z grupy B, jednak kluczową rolę odgrywa suplementowanie witaminy B12. Jest ona odpowiedzialna za produkowanie czerwonych krwinek, wspiera też układ nerwowy. Dzięki niej mamy też lepszy wzrok. Witamina B12 występuje przede wszystkim w mięsie, jajkach oraz rybach, czyli produktach odzwierzęcych.

Witamina C

Chyba najbardziej ze wszystkich witamin kojarzona jest właśnie z odpornością w sezonie jesienno-zimowym. Kwas askorbinowy ma wiele właściwości zdrowotnych. Nie tylko poprawia naturalną odporność organizmu, ale też jest bardzo dobrym przeciwutleniaczem. Witaminę C bardzo sobie cenią też osoby, które mają problemy skórne i cienkie, łamliwe włosy. Dzięki witaminie C szybciej też goją się rany. Jak najprościej dostarczyć tę witaminę do organizmu? Od razu do głowy przychodzi cytryna wraz z innymi cytrusami. Nie jest to jednak jedyne źródło – kwas askorbinowy znajdziesz też w zielonej pietruszce, kapuście czy szpinaku.

Witamina D3

Lekarze twierdzą, że właśnie tej witaminy zwykle brakuje zimą Polakom najbardziej. Wytwarzana pod wpływem promieni słonecznych witamina D nie jest trudna w dostarczeniu w odpowiedniej dawce latem, jednak polska jesień, a tym bardziej zima, nie obfitują w wystarczającą liczbę słonecznych dni. Niedobór witaminy D3 mocno wpływa na osłabienie organizmu – to między innymi jej brak powoduje, że zimą chodzimy senni i zmęczeni. Jak można naturalnie dostarczyć witaminę D? Jedz wątróbkę i nabiał, a także ryby.

Witamina E

Witamina E znacznie lepiej kojarzona jest przez kobiety niż przez mężczyzn, jest bowiem składnikiem wielu kosmetyków. Ma działanie odmładzające i nawilżające, pozytywnie wpływa też na serce. Naturalnie możemy dostarczyć ją dodając do spożywanych posiłków orzechy, awokado i zdrowe oleje, np. olej rzepakowy. Warto jednak w sezonie jesienno-zimowym zadbać o dodatkową suplementację witaminy E, ponieważ z powodu zmian temperatur, a także przebywania w klimatyzowanych, suchych pomieszczeniach, potrzebujemy jej znacznie więcej niż latem.

Cynk

Cynk jest jedną z najbardziej wszechstronnych substancji dostarczanych do ludzkiego organizmu. Wpływa na zdrowie i wygląd skóry, włosów i paznokci, a dodatkowo wspomaga gojenie się ran. Ma dobry wpływ na funkcjonowanie nerek i wątroby, a także na stymulowanie układu nerwowego. Co ciekawe, badania potwierdzają, że cynk poprawia też odporność w walce z grypą i przeziębieniem. Najbogatsze źródła to przede wszystkim mięso i owoce morza. W szczególności polecane są kraby i ostrygi. Warto również wzbogacić swoją dietę o jajka, sezam, ziarna słonecznika, a także zielone warzywa liściaste.

Magnez

Zimą zadbaj także o odpowiednią w organizmie podaż magnezu. Ma on duże znaczenie dla samopoczucia i kondycji, a także wpływa na układ krążenia i pracę serca. Pomaga zapobiegać nadciśnieniu i utrzymać właściwy poziom cholesterolu. Naturalnie magnez znajdziesz głównie w produktach pochodzenia roślinnego – roślinach strączkowych, migdałach i orzechach, a także otrębach i… gorzkiej czekoladzie.

Dodaj komentarz