Marketing w branży kosmetycznej – jak reklamować własną markę kosmetyków?

Marketing w branży kosmetycznej – jak reklamować własną markę kosmetyków?

Stworzenie autorskiej linii produktów do pielęgnacji lub makijażu jest obecnie nieporównanie łatwiejsze, niż kiedykolwiek w historii tego rynku. Nie wymaga już dostępu do laboratoriów, żmudnego eksperymentowania z formułami ani wynajmu prywatnego magazynu. Wystarczy dobry pomysł i rozeznanie na rynku – pozostałe aspekty produkcji rozwiążemy przy pomocy outsourcingu (produkcja kontraktowa). Jednak wraz z konkretnymi produktami powinna rodzić się także marka oraz strategia marketingowa. A więc – co zrobić, aby reklama i marketing kosmetyków przyniosły pożądane efekty?

1. Na start: znajomość własnej niszy oraz USP

Początkujące firmy kosmetyczne nie dysponują na ogół nieograniczonym budżetem. Dlatego też podstawą sukcesu staje się tu umiejętne wykorzystanie tych zasobów, na które mogą sobie pozwolić. By nie inwestować w reklamę niejako na oślep, bez konkretnych perspektyw na zwrot, potrzebna będzie orientacja w trendach dominujących w niszy, w którą celujemy. Dopiero w oparciu o takie dane możemy wykreować nasze USP, czyli unikalną propozycję sprzedażową, dzięki której odróżnimy się od konkurencji czymś więcej, niż tylko ceną.

Przemyślany marketing w branży kosmetycznej powinien być oparty o rozpoznanie potrzeb, jakich zaspokojenia poszukują nasze przyszłe klientki bądź klienci. Innych form reklamy będzie wymagać luksusowa marka kosmetyków do makijażu, innych z kolei – linia ekologicznych szamponów i mydeł dla niemowlaków.

Niestety, często popełniane błędy przy tworzeniu własnych marek kosmetycznych wynikają głównie z koncentracji ich twórców na własnej pasji, zamiast na oczekiwaniach odbiorców. Z tego względu sprawdzona agencja marketingowa, taka jak Warszawska Grupa Mediowa, może okazać się cennym sojusznikiem przy pierwszej kampanii, nawet, jeśli będzie to kampania skromna z powodów budżetowych.

2. Następny krok: marketing a kanały sprzedaży

Jednym z ważniejszych czynników przy kreowaniu strategii marketingowej jest koncentracja na kanałach sprzedaży, które dają marce największe szanse w dotarciu do potencjalnych odbiorców. Sprzedaż o charakterze multichannel lub omnichannel to doskonały krok dla marek zbudowanych na solidnym zapleczu finansowym, których twarzą staje się osoba uniwersalnie rozpoznawalna, jak piosenkarka czy znana aktorka.

Jednak w przypadku niszowej influencerki, która szuka sposobu na skuteczny marketing w branży kosmetycznej, rozproszenie na wiele kanałów tylko wyczerpie jej zasoby. Znacznie lepszą strategią będzie tu koncentracja na reklamie w obrębie posiadanej już platformy. Może to być choćby własny blog wraz z bazą wiernych czytelniczek, konto na Instagramie, Facebooku czy kanał na Youtube. Obecnie budowa własnego sklepu e-commerce nie przedstawia sobą większych trudności, a jego promocję wśród fanów/-ek najlepiej będzie zacząć jeszcze przed otwarciem, budując napięcie i ekscytację. Aby sklep był dobrze widoczny w Internecie, należy go zoptymalizować oraz zadbać o pozycjonowanie strony poprzez linkbuilding.

Warto wykorzystać również celowane mailingi, o częstotliwości rosnącej w miarę zbliżania się daty rozpoczęcia sprzedaży, a także kreatywne konkursy i promocje przedsprzedażowe. Oczywiście, nowa marka kosmetyków nie musi być z góry skazana na porażkę, jeśli mamy bardziej ambitne plany, związane z wejściem do drogerii i sklepów stacjonarnych. Tu warto jednak postawić na ekspertyzę, jaką może się wykazać doświadczona agencja marketingowa – to odważne posunięcie, przy którym przyda się pomoc wytrawnych znawców tematu.

3. Reklama płatna, a może dobry content marketing?

Przy tak imponujących ułatwieniach dla kreowania własnej marki, z jakich korzystamy współcześnie, porażki spowodowane czynnikami wewnętrznymi właściwie nie powinny mieć miejsca. Mimo to zdarzają się każdego dnia – reklama kosmetyków tylko z pozoru jest łatwa! Kluczowy fakt, który trzeba zrozumieć, by nasza marka nie podzieliła tego losu, dotyczy konieczności inwestycji w wizerunek firmy. Marka to dynamiczny konstrukt, który ma więcej wspólnego z wyobrażeniami w umysłach odbiorców, niż z wybranym przez nas logo, które nanosimy na słoiczki czy tubki kosmetyków.

W jakie kampanie zatem inwestować, by podsycać i wzmacniać te wyobrażenia? Dobra agencja marketingowa podpowie nam zapewne, że wykorzystanie sprytnie skonstruowanej kampanii PPC przyda się zarówno na początku, jak i w trakcie rozwoju marki. Ze względu na potęgę social media, płatne reklamy w tych kanałach prawie zawsze przynoszą marce korzyści, choćby w postaci większej rozpoznawalności.

Jeśli chodzi o content marketing, jego znaczenie wciąż rośnie, podobnie, jak znaczenie dobrego pozycjonowania czy UX. Oferowanie potencjalnym klientkom i klientom użytecznych, eksperckich treści to działanie, którego nie możemy zaprzestać pomiędzy kampaniami. Dobrze prowadzony blog sklepu, lista mailingowa lub okresowe publikacje darmowych e-booków staną się filarami wspierającymi świadomość naszej marki wśród konsumentów.

Dodaj komentarz