Nowoczesne technologie na dobre stały się integralną częścią naszego życia. Nie brakuje też głosów mówiących o tym, że ich ingerencja bywa niekiedy zbyt głęboka i jako ludzie tracimy dużą część swojej prywatności na rzecz algorytmów. Nie ulega jednak wątpliwości, że technologia pomaga nam w wielu obszarach życia. Pozwala m.in. zapanować nad ilością codziennych obowiązków i odzyskać choćby pół godziny dziennie dla siebie. Kwestią czasu było jedynie to, kiedy zawita ona do świata finansów. Dziś bankowość internetowa i mobilna są czymś naturalnym. A jak to się ma do rynku pożyczek? W jaki sposób technologia wspomaga pożyczkodawców w obsłudze klienta?
Big Data i Sztuczna Inteligencja (AI) coraz skuteczniej wspierają pracę człowieka
Big Data – czyli potężne bazy danych gromadzące informacje z wielu źródeł na temat m.in. naszej aktywności w sieci – stanowią w zgodnej opinii ekspertów potężne narzędzie wsparcia dla wielu branż. Informacje nazywane są nie przez przypadek „paliwem XXI wieku”. Same dane na niewiele się jednak zdadzą, o ile ktoś nie potrafi zrobić z nich użytku. I tu pojawia się miejsce na wspomnianą sztuczną inteligencję.
Odpowiednie oprogramowanie potrafi w ciągu kilku chwil przetworzyć mnóstwo informacji i podsunąć swojego rodzaju gotową „pigułkę wiedzy” na temat analizowanego klienta. To z kolei otwiera niespotykane jeszcze 10-15 lat temu możliwości udzielania pożyczek w 100% online bez względu na godzinę, a nawet dzień tygodnia. Odpowiednio dobrana oferta pożyczki sprawia, że dzięki nowoczesnej technologii klienci mogą liczyć na uzyskanie finansowania nawet w weekend, a więc wówczas, gdy banki są zamknięte.
Weryfikacja klienta na odległość to kolejna z nowinek ze świata technologii
Jednym z kluczowych aspektów procesu udzielenia pożyczki jest tzw. weryfikacja finansowa pożyczkobiorcy. Ekspert VIVUS podkreśla, że każda renomowana, działająca od lat na rynku firma pożyczkowa nie może pozwolić sobie na odstąpienie od weryfikacji klientów. Oczywiście sytuacja każdego z nich może być inna i podlegać indywidualnej ocenie, ale ocena kondycji finansowej wnioskodawcy jest niezbędna.
Firmy pożyczkowe doskonale zdają sobie sprawę z tego, że kluczowy w procesie uzyskania pożyczki jest czas. Dlatego też od kilku lat chętnie korzystają ze specjalnych narzędzi – systemów do zdalnej weryfikacji danych finansowych klienta. Sztuczna inteligencja pomaga ocenić sytuację finansową klienta i znacznie skraca cały proces udzielenia pożyczki.
Czy algorytmy do oceny ryzyka kredytowego zastąpią człowieka?
To raczej kwestia czasu. Nie ulega jednak wątpliwości, że technologia pozwala przyznawać pożyczki o wiele szybciej niż kiedyś. Algorytmy odpowiedzialne za tzw. scoring, czyli ocenę klienta, potrafią w ciągu kilku minut pobrać niezbędne informacje np. z rejestru dłużników, skojarzyć je z historią rachunku bankowego czy też terminowością regulowania różnych zobowiązań klienta i umożliwiają wykorzystanie takich informacji do zatwierdzenia bądź odrzucenia wniosku o przyznanie pożyczki. Nie można przy tym zapomnieć, że im wyższa jest kwota pożyczki, tym więcej zmiennych może wchodzić w grę.
Co przyniesie przyszłość?
Branża fintech, czyli połączenie finansów i technologii, która należy obecnie do jednej z najszybciej rozwijających się na świecie, z pewnością nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Ludzie szybko adaptują się do nowości i traktują je jako coś naturalnego. Tak jak z domowej kanapy możemy zrobić zakupy czy zamówić jedzenie z pobliskiej restauracji, tak również mamy szansę zaciągnąć pożyczkę. I to wszystko za pomocą dowolnego urządzenia z dostępem do internetu, w tym np. smartfona.