Witamina K – kiedy suplementować, na co wpływa i do czego może doprowadzić jej niedobór

Witamina K – kiedy suplementować, na co wpływa i do czego może doprowadzić jej niedobór

Witamina K jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Substancja ulega regeneracji w wątrobie i może być produkowana przez bakterie jelitowe. Jej bogatymi źródłami w diecie są zielone i liściaste warzywa. W jaki sposób witamina K wpływa na ludzki organizm i kiedy warto ją suplementować? Jakie są konsekwencje niedoboru wspomnianej substancji?

Funkcje witaminy K w ludzkim organizmie

Najważniejszą rolą witaminy K w ciele człowieka jest uczestniczenie w syntezie protrombiny w wątrobie. Dzięki tej funkcji składnik warunkuje prawidłowe krzepnięcie krwi. Witamina K pomaga również utrzymać zrównoważoną gospodarkę wapniową w organizmie oraz reguluje metabolizm kostny, co pozwala przeciwdziałać osteoporozie. Substancja zapobiega zwapnieniu naczyń krwionośnych i chroni je przed utratą elastyczności. Jej prawidłowy poziom może ograniczać ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krwionośnego.

Kiedy suplementować witaminę K?

Witamina K jest syntezowana przez bakterie jelitowe. Dostarczają jej również określone produkty spożywcze takie jak brokuły, szpinak, sałata, seler, wątroba czy awokado. Układ pokarmowy noworodków nie jest przygotowany na spożywanie tego typu pokarmów, a mleko matki zawiera znikome ilości witaminy K. Ponadto jelit nowo urodzonych dzieci nie zasiedlają bakterie syntezujące wspomniany składnik. Ze względu na te okoliczności zaleca się podanie noworodkom witaminy K w pierwszej dobie życia, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia choroby krwotocznej. Donoszonym dzieciom podaje się domięśniowo 1 mg witaminy K (jednorazowo) w ciągu 6 godzin po porodzie. Jeśli z jakichś względów nie wykonano zastrzyku, lekarze zalecają podanie witaminy doustnie.

W przypadku pozostałych grup wiekowych dodatkowa suplementacja witaminy K rekomendowana jest w przypadku wystąpienia niepokojących objawów mogących wskazywać na niedobór cennego składnika. Oznakami nieprawidłowego poziomu witaminy w organizmie są m.in. łatwe powstawanie siniaków, krwawienia z nosa, obfite krwawienia miesięczne, podatność na infekcje czy wydłużony czas krzepnięcia krwi. Gdy zauważy się takie symptomy, warto skonsultować się z lekarzem, który zleci potrzebne badania (np. sprawdzenie wskaźnika INR informującego o wydłużeniu czasu protrombinowego). W przypadku potwierdzenia niedoboru witaminy K, modyfikowana jest dieta oraz wprowadzana dodatkowa suplementacja składnika.

Do czego prowadzi niedobór witaminy K?

Efektami niedoboru witaminy K są przedłużające się i samoistne krwawienia, nieprawidłowa krzepliwość krwi, trudniejsze gojenie się ran oraz obfite miesiączki. Konsekwencjami nieprawidłowego poziomu substancji w ciele mogą być również anemia, choroby serca, żółtaczka, uszkodzenia wątroby, osteoporoza, nieprawidłowa mineralizacja kości oraz zwapnienie naczyń krwionośnych. U noworodków niedobór witaminy K prowadzi do zagrażającej życiu choroby krwotocznej.

W przypadku osób dorosłych do niebezpiecznego obniżenia poziomu omawianej substancji w organizmie dochodzi w wyniku niedożywienia, częstej hospitalizacji oraz długotrwałej antybiotykoterapii. Na niedobory witaminy K narażone są również osoby cierpiące na celiakię, choroby zapalne jelit, częste biegunki, zespół złego wchłaniania, choroby wątroby, cholestazę, przewlekłe zapalenie trzustki czy mukowiscydozę.

Witamina K to składnik konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, niezależnie od grupy wiekowej. W przypadku noworodków niezbędne okazuje się podanie substancji domięśniowo. Na późniejszych etapach życia witaminy powinna dostarczać dieta bogata w zielone warzywa. Zaleca się również dbanie o dobry stan jelit. Jeśli dojdzie do niedoborów witaminy K, konieczna może okazać się jej dodatkowa suplementacja. Stosowanie preparatów witaminowych najlepiej skonsultować z lekarzem w celu dobrania optymalnej dawki.

Dodaj komentarz