Prowadzenie konta na YouTube jest trudne, żmudne i wymagające, szczególnie jeżeli chcemy aby oglądało nas wiele osób. Doprowadzenie kanału do dużej rozpoznawalności zajmuje lata często bezpłatnej pracy, która ostatecznie może tez nic nam nie przynieść. W jaki sposób mądrze budować swoją publikę na YouTube? Jakie płatne i bezpłatne metody promocji konta warto wykorzystać i dlaczego? Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu materiałów?
1. Prowadzenie kanału na YouTube – od czego zacząć?
2. Zbieranie nowych subskrypcji – metody organiczne
3. Zbieranie nowych subskrypcji – metody płatne
4. Na co zwrócić uwagę, jeżeli chcemy więcej polubień i reakcji pod filmami?
5. O czym jeszcze pamiętać tworząc materiały na YouTube?
Prowadzenie kanału na YouTube – od czego zacząć?
Media społecznościowe są obecnie bardzo popularne nie tylko wśród prywatnych użytkowników, ale również i firm. Jest to dodatkowy kanał komunikacji pomiędzy marką a jej odbiorcami, co można wykorzystać w pozytywny dla obu stron sposób. W przypadku kanału na YouTube jest to nieco dłuższa i bardziej skomplikowana droga, ponieważ zamiast zdjęć i postów musimy opracowywać materiały wideo. Nie da się przy tym ukryć, że montaż nawet krótkiego filmu zajmuje więcej czasu, niż zrobienie zdjęcia i wybranie dla niego odpowiednich tagów. Z tego powodu content pojawia się rzadziej, na co musimy uważać i dobrze planować daty wydania kolejnych filmów. Należy jednak – podobnie jak na innych platformach – zachować regularność publikacji, co pozwoli nam na miarowe rozwijanie naszego profilu i utrzymanie uwagi oglądających.
Zbieranie nowych subskrypcji – metody organiczne
Suby na YT w sposób organiczny można pozyskiwać kilkoma różnymi metodami. Do najważniejszej z nich zaliczymy oczywiście regularne dodawanie wysokich jakościowo i merytorycznie materiałów, które ożywią kanał i pozwolą widzom zauważyć, iż jest on jak najbardziej aktywny. Do naszych zadań będzie należeć również regularne i nieustanne pracowanie nad coraz lepszą jakością filmów, tak aby mogły one konkurować z innymi materiałami w danej dziedzinie, jakie są dodawane przez konkurencję. Kolejnym bezpłatnym sposobem na promocję konta YouTube jest umieszczanie linków do naszych filmów w innych mediach społecznościowych, jak Facebook, Twitter czy Instagram. W ten sposób komunikujemy naszej publice, że tworzymy również content w formie multimedialnej, a dodatkowo ułatwiamy im dostęp do interesujących ich treści – nie muszą szukać sami, wystarczy że klikną w podany przez nas link.
Zbieranie nowych subskrypcji – metody płatne
Alternatywną metodą promocji, której powinniśmy używać rozważnie i oszczędnie, jest reklama płatna. Możemy skorzystać z niej zarówno w Google – poprzez Google Ads – jak i na innych platformach social mediów, zazwyczaj poprzez opcję promowania posta z linkiem do filmu. W ten sposób również docieramy do większej grupy ludzi, jednak więcej nas to kosztuje. Zachowanie balansu pomiędzy środkami przeznaczonymi na kampanię a zyskami czerpanymi z odsłon i polubień jest trudne i powinniśmy podchodzić do niego w bardzo ostrożny, chłodny sposób.
Dodatkowym sposobem rozrostu społeczności widzów – szczególnie dla nowych kont – jest zakup subskrypcji i wyświetleń naszych filmów. W ten sposób możemy rozruszać konto na samym początku, gdy jeszcze niewiele osób wie o jego istnieniu. Podobnie jak w przypadku płatnej reklamy, także i tutaj powinniśmy zachować umiar i dbać o to, by kupne polubienia nie przeważały liczebnie tych zdobytych naturalnie. Kup wyświetlenia YouTube tylko wtedy, gdy uważasz że jest to jedyna aktualnie dostępna opcja rozwoju kanału.
Na co zwrócić uwagę, jeżeli chcemy więcej polubień i reakcji pod filmami?
Zdobywanie nieprzebranych ilości wyświetleń i nowych subskrybentów to nagroda za wieloletni trud i poświęcenie, jakie najbardziej rozpoznawalni twórcy wkładają w prowadzenie swoich kanałów. Z tego powodu także i my powinniśmy uzbroić się w cierpliwość i w pierwszej kolejności zadbać o to, by na naszym profilu znalazły się najwyższej jakości filmy. Dotyczy to zarówno ich aspektów technicznych, jak obraz, dźwięk czy sposób montażu, jak i merytorycznych – nie tylko powinniśmy wiedzieć, o czym mówimy, ale wręcz być w tym ekspertami. Jest to ważne szczególnie dla kanałów niszowych, które dotyczą rzeczy, którymi interesuje się wąskie grono wielbicieli. W takiej sytuacji jakiekolwiek nieścisłości, niedopowiedzenia czy błędy szybko zostaną nam wytknięte przez oglądających.
O czym jeszcze pamiętać tworząc materiały na YouTube?
Jeżeli chcemy spróbować swoich sił jako YouTuber musimy pamiętać, że nie każdy rodzaj contentu nadaje się do tego, aby uczynić nas bardzo rozpoznawalnymi. Zwykle im bardziej niszowe tematy wybierzemy, tym mniej wyświetleń i subskrypcji będziemy otrzymywać. Nie oznacza to, że jest to sytuacja zła – po prostu nasza publika jest dość niewielka. Dodatkowo pamiętajmy również, aby zawsze sprawdzać prawdziwość przekazywanych informacji, szczególnie gdy wprowadzenie w błąd mogłoby doprowadzić do szkody naszych oglądających.